BMW S1000RR

Met de BMW S 1000 RR trad BMW in 2009 voor het eerst toe tot het superbike-segment. De hoogtoerige viercilindermotor, de compacte en lichte bouw en de asymmetrisch gevormde kuip trokken meteen de aandacht. Sportieve fijnproevers bestelden de BMW S 1000 RR nog voor hij op de markt was geïntroduceerd. Nu presenteert BMW de volgende generatie van zijn spectaculaire superbike. Het frame is nieuw en lichter van gewicht. Met een gewijzigde cilinderkop levert het motorblok meer koppel over een breder toerenbereik en nog meer vermogen. Ook de vormgeving is aangescherpt. De tweede generatie van de BMW S 1000 RR is daarmee klaar om opnieuw de koppositie in zijn segment in te nemen. Op de INTERMOT in Keulen (1-5 oktober) schittert hij als wereldprimeur.

4 kW meer vermogen, 4 kg minder gewicht.
De BMW S 1000 RR 2.0 levert 4 kW (6 pk) meer vermogen. Daarmee komt het maximumvermogen op 146 kW (199 pk). De winst komt geheel voor rekening van de nieuwe cilinderkop met aangepaste in- en uitlaatkanalen, de nieuwe inlaatnokkenas en de lichtere kleppen. Ook het gewijzigde uitlaatsysteem met een voor- en einddemper draagt bij aan de vermogenswinst en zorgt bovendien voor een gewichtsreductie van drie kilogram. De technische aanpassingen leveren daarbij ook een hoger koppel op. De BMW S 1000 RR levert nu een maximale trekkracht van 113 Nm bij 12.000 toeren per minuut (was 112 Nm bij 9.500 toeren per minuut). De souplesse is gewaarborgd doordat de koppelkromme van de nieuwe BMW S 1000 RR vanaf 5.000 toeren hoger ligt.

Samen met de nieuwe uitlaat, het nieuwe frame en een aantal andere lichtere componenten bedraagt de totale gewichtsreductie vier kilogram. De nieuwe BMW S 1000 RR brengt nu een respectabel laag gewicht van 204 kg op de weegschaal. Dat is met volle tank en Race-ABS.

De framegeometrie van de BMW S 1000 RR is aangepast, wat resulteert in een meer uitgebalanceerde handling en verfijndere stuureigenschappen. Wijzigingen in de volledig instelbare veerelementen zorgen bovendien voor meer bodemvrijheid, waardoor de superbike nog schuiner door de bochten kan. Dynamic Damping Control (DDC), zoals eerder al geïntroduceerd op de HP4, is optioneel leverbaar.

Launch Control en Cruise Control.
De nieuwe BMW S 1000 RR biedt de keuze uit de rijmodi ‘Rain’, ‘Sport’ en ‘Race’. Met de optionele Rijmodi Pro komen daar nog de op circuitgebruik gerichte standen ‘Slick’ en ‘User’ bij. Met deze optie is ook Launch Control beschikbaar en een pitlane snelheidsbegrenzer. Met HP Schakelassistent Pro is op- en terugschakelen bliksemsnel mogelijk, zonder gebruik van de koppelingshendel. Race-ABS is standaard en dat geldt ook voor ASC. De extra Rijmodi Pro voegt daaraan nog Dynamic Traction Control (DTC) toe, met een hellingshoeksensor om ook plat in de bocht optimaal te kunnen accelereren. De mate van wielspin die DTC daarbij toelaat, is stapsgewijs (+/- zeven stappen) in te stellen. De BMW S 1000 RR is ook de eerste superbike waarvoor optioneel Cruise Control leverbaar is.

Dynamischer design.
De kuip is compleet nieuw ontworpen en de tellerunit is geavanceerder en biedt meer menu-opties. De asymmetrische elementen in het design zijn echter behouden, dus afwijkend van elkaar vormgegeven linker en rechter kuipdelen en koplampen. Er is keuze uit drie kleuren: Racing Red – Light White, Black Storm metallic en de van de eerste generatie bekende BMW Motorsport-kleurencombinatie rood-wit-blauw.

De BMW S 1000 RR is vanaf januari 2015 in Nederland leverbaar.IMG_0807.JPG

Meer berichten

You must be logged in to post a comment Login

Impression