Ducati nieuws 2015

Milaan, november 2014 – Een live streaming vormde het perfecte platform voor de Ducati 2015 World Première, de presentatie van de nieuwste motoren van de 2015 range vond plaats in Milaan op de vooravond van de EICMA 2014. Nieuwe producten, innovatieve technologie en ambitieuze plannen voor de toekomst, zorgen ervoor dat Ducati zeer optimistisch is en meer vertrouwen heeft dan ooit. De nieuwe range bestaat uit echte “droom motoren”, het resultaat van Ducati’s gerenommeerde technische genialiteit en creativiteit, klaar om de fans een sensatie te geven die massaal naar de 72e editie van de EICMA Motorbeurs komen in het internationale Rho beursgebouw, geopend voor het publiek van 6 tot 9 november.

De persconferentie gaf Claudio Domenicali, CEO van Ducati Motor Holding, de perfecte gelegenheid om de balans op te maken van zowel de markt als Ducati, en om de motor range te onthullen die binnenkort wordt uitgebracht. Ondanks de moeilijkheden van het ingewikkelde, uitdagende internationale scenario, zag Ducati in 2014 – deel van de Audi Group sinds 2012 – de voortzetting van de positieve groeitrend van de afgelopen jaren.
De nieuwe 2015 motoren laten duidelijk de toepassing van uitmuntendheid in de hele Ducati range zien, een excellentie gekenmerkt door unieke, onnavolgbare Italiaanse stijl en design die ook zeker aan zal slaan in opkomende markten.

“Voor Ducati is 2015 een mijlpaal”, verklaarde Claudio Domenicali, tijdens de presentatie van de persconferentie, “Ducati liefhebbers zullen kunnen kiezen uit een range die meer technologisch geavanceerd en innovatief ontworpen is dan ooit tevoren. Een sportmotor, de 1299 Panigale, die belooft een geheel nieuwe standaard voor het circuit te zetten dankzij brute kracht en geavanceerde elektronica. De nieuwe all-round Multistrada 1200 combineert sportief rijden en prestaties met soepelheid en laag brandstofverbruik op een geheel nieuw niveau. Met ‘The Land of Joy’ zal het Scrambler merk de dealers een motor verschaffen met een nooit-eerder-geziene mix van moderniteit en heritage”.

Na de lancering van de Ducati Scrambler afgelopen maand tijdens de Intermot, waren dit nieuwe Ducati merk en zijn vier innovatieve, high-appeal versies het perfecte voorprogramma in het Elfo Puccini Theater in Millaan, voor de komende Ducati 2015 World Première van de nieuwe 2015 modellen. Daarna was het de beurt aan de twee compleet nieuwe motorfietsen die spoedig worden gepresenteerd tijdens de EICMA 2014, de 1299 Panigale en de nieuwe Multistrada 1200, plus drie andere nieuwe versies (Panigale R, Diavel Titanium en Monster Stripes) en een scala aan nieuwe kleding en accessoire producten.

De 2015 Ducati Superbike familie presenteert een belangrijke nieuwe speler in de categorie: de 1299 Panigale. De laatste aanwinst van het in Bologna gevestigde bedrijf, met zijn 1285 cm3 Superquadro motorblok, verhoogt opnieuw de standaard op het gebied van prestaties voor supersport motoren op de internationale markt. Dankzij het ongelofelijke koppel van 144.6 Nm bij 8,750 tpm, een drooggewicht van 166,5 kg, een maximum vermogen van 205 pk bij 10,500 tpm en een record-brekende vermogen-gewichtsverhouding, heeft de motor een voorsprong op alle concurrerende wegmotoren en is de 1299 Panigale nu de nieuwe benchmark voor ultra-hoge performance motoren.

Het nieuwe elektronische pakket, speciaal ontworpen voor de 1299 Panigale met de drie verschillende Riding Modes, verhoogt de prestaties zelfs nog meer. Dankzij de aanwezigheid van de Inertie Meeteenheid (IMU), kunnen rijders rekenen op Cornering ABS, samen met Ducati Wheelie Control (DWC) en op de S versie, de Öhlins Smart EC, een gebeurtenisafhankelijk vering controlesysteem. Bovendien is de 1299 Panigale voorzien van een, voor de eerste keer op een weg legale Ducati Superbike, Ducati Quick Shift (DQS), die nu ook bruikbaar is voor het naar beneden schakelen: dit scherpt circuit prestaties nog verder aan terwijl de motor makkelijker te gebruiken wordt voor dagelijks gebruik. Op de 1299 Panigale, zijn Ducati Traction Control (DTC), Ducati Wheelie Control (DWC) en Engine Brake Control (EBC) allemaal geoptimaliseerd dankzij een automatische bandenmaat en eindoverbrenging kalibratie systeem.

Het is ook een wereldprimeur voor de nieuwe generatie van Multistrada 1200 motorfietsen, met het nieuwste Ducati Testastretta DVT (Desmodromic Variable Timing) motorblok. Het motorblok is voorzien van een DVT variabele kleptiming systeem met onafhankelijke controle van de in- en uitlaatkleppen, wat een primeur is voor de motorfietsindustrie. Dit optimaliseert het motorvermogen gedurende het vermogensbereik in alle rijomstandigheden, verzekert maximaal vermogen bij hoge toerentallen, soepele vermogensafgifte, punchy koppel bij lage toerentallen en laag brandstofverbruik in volledige overeenstemming met de nieuwste Euro 4 reglementen.
De volledig nieuwe Multistrada 1200 is technologisch geavanceerd mede dankzij de Inertie Meeteenheid (IMU), die oriëntatieparameters (roll, yaw en pitch) meet eveneens de verhouding van de verandering, waardoor prestaties en veiligheidsnormen gewaarborgd zijn die ongekend zijn op een motor.
De IMU leidt tot substantiële verbetering van het ABS systeem, waardoor het een ‘Bochten’ systeem kan realiseren, waarbij gecontroleerd remmen mogelijk is zelfs in bochten waar wiel blokkering anders zou kunnen veroorzaken dat de overhellende motor zou slippen. Het IMU platform zorgt ook voor controle van het Ducati Cornering Lights (DCL) gevestigd in de Multistrada 1200 volledige LED koplamp, een systeem waarbij een extra LED de binnenkant van de bocht verlicht om de zichtbaarheid tijdens de nacht te verbeteren. Bovendien zorgt de IMU voor de introductie van de Ducati Wheelie Control (DWC): deze detecteert en corrigeert eventuele voorwiel lift naar maximale acceleratie en grip om complete veiligheid te garanderen.IMG_3253.JPG

IMG_3254.JPG

Meer berichten

You must be logged in to post a comment Login

Impression