München/Rijswijk. De presentatie van de BMW C  evolution betekent een nieuw hoofdstuk voor milieuvriendelijke,  stedelijke mobiliteit. Deze elektrisch aangedreven maxi-scooter is  krachtig, wendbaar, comfortabel en zeer geschikt voor dagelijks  gebruik met zijn actieradius van 100 kilometer. Traction control (TCA)  en ABS verhogen de veiligheid. Dankzij slimme recuperatie van  remenergie en de keuze uit vier rijmodi kan de berijder bovendien zelf  kiezen voor sportieve rijdynamiek of maximale efficiency.BMW Motorrad  betrad vorig jaar de markt van de maxi-scooters met de BMW C 600 Sport  en de BMW C 650 GT. Deze door een tweecilinder benzinemotor  aangedreven tweewielers vallen van meet af aan op door hun dynamische  handling en hoge prestaties. De BMW C evolution scoort op dat vlak zo  mogelijk zelfs nog beter. In acceleratie doet deze elektrisch  aangedreven maxi-scooter niet onder voor een vergelijkbare variant met  verbrandingsmotor. Hij is daarentegen wel emissievrij en biedt een  heel nieuwe en vooral stille rijbeleving op twee wielen. BMW Motorrad  heeft bij de ontwikkeling voor een groot deel dezelfde weg bewandeld  als BMW i heeft gedaan voor de BMW i3. Het is een route die past in de  duurzaamheidsstrategie van de BMW Group. De BMW C evolution is  onderdeel van een visie op elektrische mobiliteit, waarbij sterk wordt  gelet op praktische gebruiksmogelijkheden van elektrisch aangedreven  voertuigen en op een zo aantrekkelijk mogelijk design.
Hoge prestaties De BMW C evolution wordt  aangedreven door een vloeistofgekoelde elektromotor van 11 kW (15 pk),  die via een getande riem het achterwiel aandrijft. Tijdelijk kan de  krachtbron een piekvermogen leveren van 35 kW (47 pk). De acceleratie  van 0 tot 50 km/u is mogelijk in 2,7 seconden, van 0 tot 100 km/u kan  in 6,2 seconden. De topsnelheid is begrensd op 120 km/u. In de  praktijk is met een volle accu (8 kWh) een afstand van 100 kilometer  af te leggen voordat opladen weer nodig is. Dat kan via het 220-volt  elektriciteitsnet thuis in vier uur bij een stroomsterkte van 12  ampère. Of in drie uur bij een stroomsterkte van 16 ampère.
Slimme recuperatie van remenergie Efficiency en  het plezier dat rijden met een maxi-scooter biedt, gaan bij de BMW C  evolution heel goed samen. BMW Motorrad heeft een uniek systeem  ontwikkeld voor recuperatie van remenergie. Het is de eerste  tweewieler die dat automatisch doet bij ‘gas dicht’ en remmen. De  berijder van de BMW C evolution kan de balans tussen dynamiek en  efficiency letterlijk naar zijn hand zetten dankzij de keuze uit vier  rijmodi. In de Road-modus levert de motor zijn maximale  acceleratiekracht en is de terugwinning van remenergie bij het sluiten  van het ‘gas’ 50% en bij het remmen 100%. In de Eco Pro-modus is de  acceleratiekracht begrensd en daarmee is het stroomverbruik lager.  Recuperatie bij afremmen is onder alle omstandigheden maximaal. De  Sail-modus vermijdt terugwinnen van energie als ‘het gas’ wordt  gesloten. De scooter rolt door nagenoeg zonder enig remmend effect.  Voor maximale dynamiek zorgt de Dynamic-modus dan is het volledige  vermogen beschikbaar en zo veel mogelijk recuperatie van remenergie.
Veiligheid verzekerd Bij de ontwikkeling van de  BMW C evolution werkte BMW Motorrad nauw samen met BMW Automobielen.  Modules van de accu en elektronische componenten zijn dezelfde als die  in de BMW i3. Hierdoor is dit de eerste elektrische maxi-scooter die  voldoet aan de voor elektrische auto’s geldende internationale  veiligheidsnormen ISO 26262 en ECE R100. De BMW C evolution heeft ook  geen doorsnee frame als een maxi-scooter met een verbrandingsmotor. Er  is eerder sprake van een centraal in aluminium gegoten frame als  behuizing voor de accu. Aan de voorzijde is een stalen balhoofd voor  de voorvork gemonteerd; achter is een stalen buizenframe bevestigd en  de ophanging voor de enkelvoudige swingarm. De wielophanging en  demping komen voor rekening van een upside-down telescopische voorvork  en de swingarm achter is voorzien van een schokdemper met een  schroefveer. Net als alle andere producten van BMW Motorrad heeft ook  de BMW C evolution standaard ABS en krachtige schijfremmen. Torque  Control Assist (TCA) zorgt voor superieure controle bij wegrijden en  accelereren. De werking is min of meer vergelijkbaar met dat van het  Automatic Stability Control (ASC) op BMW motorfietsen. TCA begrenst de  trekkracht van de motor afhankelijk van de mate van wielslip. Omdat de  elektromotor direct vanaf stilstand zijn maximale trekkracht levert,  is TCA vooral bij het wegrijden op een gladde ondergrond, zoals natte  klinkers, een welkome veiligheidsvoorziening om het doorslippen van  het achterwiel te beteugelen. TCA werkt ook in omgekeerde richting,  dus bij het terugwinnen van remenergie. Mocht het achterwiel beginnen  te glijden tijdens het remmen, dan wordt de mate van recuperatie beperkt.
Digitale informatiedisplay en  LED-dagrijverlichting De BMW C evolution is uitgerust  met een serie innovatieve voorzieningen, onder meer  achteruitrijassistentie – een handige hulp bij stapvoets manoeuvreren.  Het is ook de eerste maxi-scooter met LED-dagrijverlichting met  additionele stadsverlichting. Een grote TFT-kleurendisplay geeft  informatie over het  gemiddelde energieverbruik in kWh/100 km, de  geleverde stroomkracht, de laadstatus van de accu, de gemiddelde  snelheid, het voltage van het elektrische boordnet en het  hoogspanningssysteem en de resterende actieradius. In dat laatste  geval houdt de boordcomputer rekening met de ingestelde rijmodus. Een  staafdiagram geeft aan hoeveel remenergie wordt gerecupereerd.
Inspirerende vormen Met zijn design past de BMW  C evolution in het gamma van motorfietsen en maxi-scooters van BMW  Motorrad. De kleurencombinatie Light White non-metallic en Electric  Green is een verwijzing naar het milieuvriendelijke karakter en  tegelijk naar de dynamische prestaties.
Kort de highlights: • Innovatieve elektrische  aandrijving met een vloeistofgekoelde gelijkstroommotor en een getande  riem naar het aan een enkelvoudige swingarm bevestigde achterwiel.

• Vermogen 11 kW (volgens homologatie ECE R85) en 35 kW piekvermogen.

• Maximumkoppel 72 Nm.

• Topsnelheid 120 km/u.

• Acceleratie 0 – 50 km/u in 2,7 s.

• Acceleratie 0 – 100 km/u in 6,2 s.

• Grote actieradius van 100 kilometer in praktijkomstandigheden.

• Vier rijmodi: Road, Eco Pro, Sail en Dynamic.

• Achteruitrijassistentie voor makkelijk manoeuvreren.

• Torque Control Assist (TCA).

• Hoog voltage accu met een grote capaciteit van 8 kWh en innovatieve luchtkoeling.

• Slimme recuperatie bij ‘gas dicht’ en remmen.

• Opladen mogelijk via 220-volt elektriciteitsnet in 4 uur tot aan  100%  bij 12 ampère en in 3 uur bij 16 ampère.

• Samenwerking met BMW Automobielen bij ontwikkeling.

• Elektrische componenten beantwoorden aan normen voor personenauto’s.

• Hybride frame met laag zwaartepunt voor perfecte handling.

• Krachtig remsysteem met ABS.

• Grote TFT-kleurendisplay.

• LED-dagrijverlichting en stadsverlichting.

• Inspirerend design en kleurstelling.

 

Bron: BMW Nederland