Print

Op 31 augustus en 1 en 2 september verkeert Circuit Park Zandvoort in historische sferen. Tijdens de driedaagse Historic Grand Prix Zandvoort komen louter historische topklassen aan de start. Wat te denken van drie velden met Formule 1- en Grand Prix auto’s, waaronder de Grand Prix Masters met Formule 1-bolides tot en met 1985? De World Sportscar Masters doet de tijden van de 24 uren van Le Mans tot 1975 herleven. Het programma wordt gecompleteerd met prachtige startvelden van Formule 2-auto’s, sportscars, toerwagens en GT’s. De toegangsprijzen beginnen bij slechts 20 euro, inclusief toegang tot het rennerskwartier.     

Circuit Park Zandvoort is al decennialang het decor van races van de meest tot de verbeelding sprekende raceklassen. Denk niet alleen aan de huidige DTM en Masters of Formula 3, maar zeker ook aan de Formule 1. De eredivisie van de autosport kwam tussen 1952 en 1985 in totaal 30 keer in actie op het duinencircuit. Tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort keren de mooiste en meest indrukwekkende historische raceklassen terug naar het circuit, waarbij de nadruk ligt op de periode 1948 – 1985.

Circuit Park Zandvoort heeft in samenwerking met de HARC (Historische Auto Ren Club) een programma samengesteld dat geen enkele liefhebber van historische autosport, spektakel en sfeer mag missen.

Cooper_T53_rh

Formule 1 terug op Circuit Park Zandvoort

De internationaal befaamde klasse Grand Prix Masters komt met een prachtig veld Formule 1-bolides uit de periode 1966 tot en met 1985 naar Circuit Park Zandvoort. Naar verwachting komen er minimaal 25 auto’s in actie, waaronder Lotussen die tijdens de Grand Prix van Nederland werden bestuurd door Mario Andretti en Ronnie Peterson. Formule 1-auto’s van merken zoals Williams, Brabham, Arrows, Tyrrell en McLaren zijn vaste gasten in de Grand Prix Masters. De bolides zijn uitgevoerd in de originele kleuren en dat vergroot het feest der herkenning voor de echte liefhebber.

De Historic Grand Prix Cars Association is de drijvende kracht achter de klassen Grand Prix Cars Pre ’61 en Grand Prix cars Pre ’66. Aan de start verschijnen destijds toonaangevende merken zoals Cooper, Brabham, Lotus, Lola en BRM. De organisatie verwacht tussen de 50 en 60 auto’s. De velden bestaan voornamelijk uit Formule 1-bolides, aangevuld met onder meer Formule 2-auto’s.

Over Formule 2 gesproken: de klasse Historic Formula 2 laat de Formule 2 uit de periode 1967 – 1978 herleven. Rijders zoals René Arnoux, Jacky Ickx en Jacques Laffite gebruikten de Formule 2 destijds als laatste opstapje naar de Formule 1.

‘Le Mans’ sportprototypes

De World Sportscar Masters is het domein van sportprototypes en GT’s uit de jaren ’60 en de eerste helft van de jaren ’70. Prachtig gelijnde, bulderende auto’s van het kaliber Ford GT40 (viervoudig winnaar van de 24 uren van Le Mans), Lola T70 en McLaren M1.

Aangevuld met kleinere sportscars en GT’s, hoopt de organisatie op 35 tot 40 auto’s! Onze landgenoot David Hart behoort tot de kanshebbers met zijn Lola T70 Mk3b.

Met de Sports Racing Masters telt het programma een tweede klasse met sportprototypes, sportscars en GT’s. In deze klasse voor auto’s tot 1966 komen onder meer de Ford GT40 en McLaren M1 in actie.

WSM1

Nederlanders in de hoofdrol

Zorg dat u zondagochtend 2 september om negen uur op Circuit Park Zandvoort aanwezig bent, want dan begint de race van de Gentlemen Drivers. Het startveld van meer dan 40 auto’s bestaat voornamelijk uit GT’s tot 1966, waaronder de AC Cobra, Jaguar E-type en Lotus Elan. De klasse telt een groot aantal Nederlandse deelnemers. Zoals de kanshebbers David Hart en Hans Hugenholtz (AC Cobra) en Alexander en Shirley van der Lof, eveneens met een Cobra.

Het Delta Lloyd Xclusief NK Historische Toerwagens & GT’s brengt naar verwachting het grootste startveld op de baan. De topklasse uit de nationale historische autosport staat open voor toerwagens en GT’s variërend van Chevrolet Corvette, Porsche 911 en Ford Mustang tot en met Fiat Abarth en Mini Cooper.

Parade door centrum Zandvoort

Op zaterdagavond 1 september vindt vanaf 19.00 uur een parade van deelnemers door het centrum van Zandvoort plaats. De organisatie rekent op ruim 50 auto’s. Op het centraal gelegen Raadhuisplein zorgen enkele bands voor extra sfeer.

‘Historische’ prijzen

Ook de toegangsprijzen vallen onder de noemer ‘historisch’. Een dagkaart voor zaterdag of zondag, inclusief toegang tot het rennerskwartier, kost in de voorverkoop slechts 20 euro (normaal 25 euro). Voor 35 euro schaft u in de voorverkoop een weekendkaart aan (40 euro aan de kassa). Een bezoek aan de vrije trainingen op vrijdag kost maar vijf euro. Kinderen tot twaalf jaar en onder begeleiding krijgen 50% korting.

Wie zichzelf of zijn (zaken)relaties echt wil verwennen, is welkom in de exclusieve Paddock Club met fraai terras aan de binnenzijde van de Tarzanbocht. De Paddock Club staat onder meer voor catering op niveau, ‘meet & greets’ met de deelnemers en gridwalks.

U kunt uw kaarten bestellen via www.historicgrandprix.nl of www.circuit-zandvoort.nl.

Drie dagen actie

Op vrijdag staan vanaf elf uur de vrije trainingen op het programma. Zaterdag 1 september begint met de kwalificatietrainingen, waarna in de middag vijf races worden verreden. Aan de start komen onder meer de drie startvelden met Formule 1- en Grand Prix auto’s. Op zondag 2 september komen alle klassen in actie.

Bron: Historic grandprix en Circuit Zandvoort