news_crf450r_MCR4R2014A_A

 

Bij de ontwikkeling van de 2014-modellen van Honda’s motorcrossers CRF250R en CRF450R draaide het niet zo zeer om evolutie als wel om revolutie. Beide modellen hebben ingrijpende veranderingen ondergaan om kracht, koppel, handling en gewicht te verbeteren. De CRF250R en CRF450R, die hun snelheid en betrouwbaarheid al bij menig motorcrossraces hebben bewezen, zijn vanaf september 2013 verkrijgbaar bij de Honda-crossdealer.

Waar de motorblokken van beide motorfietsen onder handen zijn genomen, onder meer met een nieuw brandstofinjectiesysteem, is de grootste revolutie te zien bij de CRF250R. Het aluminium frame, ontwikkeld op het centraliseren van massa, dat in 2013 op de CRF450R werd geïntroduceerd, is nu ook op de CRF250R toegepast. Daarmee biedt de licht gewicht crosser een nog betere handling, op de grond maar ook in de lucht.

Honda CRF250R

De Honda Racing Corporation engineers kozen voor revolutie boven evolutie bij de nieuwe CRF250R. Naast het nieuwe frame van de CRF250R is de Showa voorvork verbeterd, heeft de motorfiets een compacte, nieuwe Showa achterschokbreker, is de Pro-Link-vering aangepast en is de aluminium swingarm opnieuw ontworpen.

Aan de ééncilinder, 249 cc, vloeistofgekoelde krachtbon zijn vele aanpassingen gedaan, waarbij vooral in het lage- en middentoerengebied meer vermogen beschikbaar is. Ook ingrijpend verbeterd zijn de PGM-FI brandstof injectie,brandstof inname en de efficiency van in- en uitlaatkanalen. De CRF250R was in 2012 winnaar van beide Supercross Lite titels in Amerika.

Honda CRF450R

Het aluminium frame van de CRF450R is ongewijzigd, evenals de swingarm en Pro-Link achterophanging. De ééncilinder 449cc motor heeft met een nieuwe dual fuel injection timing de grootste verandering ondergaan, met onder meer een hoger koppel in de lage toerentallen als resultaat. De CRF450R heeft een vernieuwde dubbele uitlaat en de koppeling is voorzien van lichtere veren, zonder verlies van levensduur. Hierdoor is de verbinding met het achterwiel en de tractie van het achterwiel verbeterd en heeft de motorrijder bovendien een beter gevoel voor de hoeveelheid grip. Ook aan de vering is veel veranderd: de KYB achterschokbreker is verfijnd en de 48mm KYB voorvorken geven na aanpassingen een betere demping.

Bron: www.honda.nl