03-2013 024

Merk, model en bouwjaar motor: Honda VTR SP1

Huidige km stand: 36.000

Gebruik motor: (toeren, sportief straat gebruik, vakantie, woonwerk, circuit): sportief straatgebruik.

Hoe lang heeft u deze motor in bezit ?: 8 maanden.

Uw rijders verslag:

Zodra ik er mee wegreed voor een proefrit wist ik dat dit ‘m zou worden. Standaard voelde -ie al beter aan dan mijn vorige, aangepaste (vering en gewichtsbesparing) TL1000R. Lekkere lange 1e versnelling (misschien zelfs wat té lang) en daarna heerlijk soepel doorschakelen.
Wegligging is, wat je van een “oude” superbike verwacht: niets op aan te merken. Vering lekker solide, geeft vertrouwen. GP-look display is mooi om te zien maar ook even wennen na 35 jaar gewone km- en toerenteller.
Geluid (DAM highmount uitlaatsysteem) klinkt geweldig, verslavend gewoon. Verbruik is duidelijk meer dan mijn vorige motoren maar de SP houdt nu eenmaal van een flinke slok en je krijgt er een hoop lol voor terug.
Uiterlijk vind ik mooi, meer 1 geheel dan bijv. een TL of RSV, dat merk je ook als je er op zit. Alles zit lekker compact en sluit mooi aan, geen (kuip) gerammel. Blok loopt als een naaimachientje met een “zingende” tandwiel nokkenas als achtergrondkoor.

Pluspunten van deze motor: afwerking, soepel blok, looks, stuurgedrag.

Minpunten van deze motor: verbruik.

Hoe lang rijdt u motor: Vanaf 1977.

Zou u weer een motor van het zelfde merk kopen ?: Ja.

Algemene waardering: 5ster

Comfort:                             5ster

Motor prestaties:           4ster

Betrouwbaarheid:          5ster

Gebruikskosten:             4ster

Verbruik:                              2ster

Schrijver rijder review: G. Pouw.